دسته بندی خبر

متاورس چیست و چه کاربردی دارد؟

متاورس (Metaverse) چیست؟#تاچ کوین#tajcoin.orgدر ابتدا بهتر است تا با معنی متاورس آشنا شوید. متاورس ب...
avatar
نویسنده
تاج کوین
post

متاورس چیست و چه کاربردی دارد؟

متاورس (Metaverse) چیست؟

#تاچ کوین

#tajcoin.org

در ابتدا بهتر است تا با معنی متاورس آشنا شوید. متاورس به معنی دنیای برتر و یا فرا جهان است.  متاورس «Metaverse» مخفف از دو کلمه «Meta» به معنای «برتر»  که ریشه یونانی دارد و «Universe» به معنای «دنیا» تشکیل شده است. حالا وقت آن رسیده تا به سوال چیستی آن پاسخ دهیم.

 

metaverse
tajcoin.org

متاورس، دنیای برتر یا فرا جهانی شبیه به یک دنیای مجازی است که در آن می‌توانید با دیگران معاشرت کنید، خرید و فروش انجام دهید، بازی کنید و به یادگیری بپردازید. این دنیا به قدری ابعاد وسیعی در تمام زمینه‌ها دارد که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند اکثر زمان خود را در آن سپری کنند و ثروت خود را آنجا خرج یا سرمایه‌گذاری کنند. شرکت در جلسات دوستانه، جلسات کاری، کنسرت یا خرید و فروش وسایل یا ملک و زمین، از جمله فعالیت‌هایی است که در این جهان دیجیتالی می‌توان به آن‌ها پرداخت. در این جهان ماورایی و به دور از محدودیت‌های دنیای فیزیکی، هرکاری و هرچیزی امکان‌پذیر است یا حداقل چیزی که تبلیغ می‌شود این است. متاورس در شکل و شمایل فعلی فاصله زیادی با این تعریف دارد و به گفته متخصصان حتی اگر قرار بر ساخت چنین جهان ایده‌آلی باشد، به ده‌ها سال زمان نیاز است.

 

تاریخچه متاورس، از ایده تا اجرا

تاریخچه متاورس نشان می‌دهد که صحبت در مورد این دنیای جدید از کجا شروع شده است. سال ۱۹۹۲ نویسنده‌ای به نام Stephenson Neal، کتابی علمی تخیلی‌ای به نام «Snow Crash» یا همان سقوط برف نوشت. این کتاب در مورد رویدادهای زندگی یک هکر و یک پیک تحویل پیتزا نوشته شده است. نیل در کتاب خود از دو اصطلاح «متاورس» و «آواتار» استفاده کرد. بعد از آن، در سال ۲۰۱۱، نویسنده دیگری به نام Ernest Cline در رمان خود به نام Ready Player One در مورد زندگی مردم در سال ۲۰۴۴ نوشت و متاورس را دنیایی در حال گسترش معرفی کرد. در این کتاب نوشته شده است که در آینده انسان‌ها زندگی پر داستان خود را که در دنیای واقعی با آن درگیر هستند، با حضورشان در دنیای مجازی ادامه خواهند داد. از این رمان، فیلم سینمایی‌ای ساخته شد که موجب آشنایی افراد بیشتری با این مفهوم شد.

متاورس و واقعیت‌ها

صادقانه بگوییم هنوز هیچ نمای کاملی از متاورس در جهان تکنولوژی وجود ندارد که بگوییم متاورس این است و دیگر هیچ. اما با اطمینان می‌توان گفت که چند تکنولوژی مهم زیر چتر مفهوم متاورس قرار می‌گیرند.

اول از همه و شاید مهمترین آنها «واقعیت تعمیم‌یافته» یا XR است که سه‌گانه مهم «واقعیت مجازی» (VR)، «واقعیت افزوده» (AR) و «واقعیت ترکیبی» (MR) را در برمی‌گیرد.

متاورس چیست و زاکربرگ چه آینده‌ای را برایمان تصور می‌کند؟
tajcoin.org

در کنار واقعیت‌های سه‌گانه، بلاک‌چین را داریم که در نگاه طیف وسیعی از طرفداران متاورس، زیرساخت اصلی این جهان ماورایی است؛ یا بهتر این است که چنین باشد. بلاک‌چین هم تکنولوژی‌هایی مثل رمزارز و ان‌اف‌تی (NFT) را زیر چتر خود دارد که اولی، نوعی ارز دیجیتالی و دومی یک تکنولوژی برای اثبات مالکیت دارایی‌های مجازی و گاها فیزیکی است.

 

متاورس و واقعیت مجازی (VR)

به زبان ساده و قابل فهم، واقعیت مجازی یا VR زمانی است که شما به طور کامل از طریق یک عینک یا سرپوش وارد یک دنیای کاملا مجازی می‌شوید که جدای از جهان فیزیکی است.

این دنیای مجازی محیطی را برای شما شبیه‌سازی کرده و حس حضور را به شما القا می‌کند. به همین دلیل متخصصان واقعیت مجازی و تکنولوژی‌هایی مشابهش را به عنوان رسانه همه‌جانبه یا «Immersive Media» تعریف می‌کنند که کاربر در جایگاه اول شخص در آن غوطه‌ور می‌شود.

متاورس و واقعیت افزوده و ترکیبی (AR/MR)

اما واقعیت افزوده یا AR به معنای اضافه کردن عناصر مجازی به جهان واقعی است. واقعیت ترکیبی (MR) هم مفهومی مشابه واقعیت افزوده است که مایکروسافت در سال ۲۰۱۶ برای تبلیغ HoloLens از آن استفاده کرد و با اینکه بسیاری به دنبال تمایز این دو مفهوم از یکدیگر هستند اما تفاوتی بین این دو وجود ندارد و واقعیت ترکیبی درنتیجه یک کارزار تبلیغاتی از سوی مایکروسافت متولد شد.

هردوی این عبارات به معنای اضافه کردن عناصر و اشیای مجازی به واقعیت هستند به صورتی که هردو جهان با یکدیگر در تعامل‌اند. مثلا عینکی روی چشمتان می‌گذارید و کامپیوتری روی میز خالی اتاق کارتان پدیدار می‌شود و می‌توانید از آن همانند یک کامپیوتر معمولی استفاده کنید به این شرط عینک را از صورتتان برندارید.

زاکربرگ چندین مرتبه به پتانسیل بالای این تکنولوژی اشاره کرده است. به گفته او عینک‌های واقعیت افزوده این شرکت در آینده می‌توانند جایگزین قدرتمندی برای لپتاپ یا حتی کامپیوتر خانگی باشند. کافی است عینک را به چشمتان بزنید و تمام تجهیزاتی که می‌خواهید همچون لپتاپ یا کامپیوتر خانگی جلوی چشمتان ظاهر می‌شود و می‌توانید با آن کار کنید.

یا اگر به یک صفحه نمایش اضافی کنار کامپیوترتان نیاز دارید، دیگر نیاز به خرید صفحه نمایش نیست و عینک واقعیت افزوده این شرکت می‌تواند یک صفحه نمایش را جلوی چشمتان شبیه‌سازی کند.

متاورس و واقعیت تعمیم یافته (XR)

متخصصان تمامی این عبارات را زیر چتر یک مفهوم کلی به نام واقعیت تعمیم یافته (Extended Reality) یا XR قرار داده‌اند. واقعیت تعمیم یافته و زیرشاخه‌هایش نقش مهمی در استراتژی متاورسی بیشتر غول‌های تکنولوژی از جمله متا دارند. عینک‌های کوئست، ساخته شرکت متا، از جمله فناورهای مبتنی بر واقعیت مجازی و افزوده هستند که دروازه‌ای به جهان مجازی را در اختیار شما می‌گذارند.

نقش بلاک‌چین در متاورس چیست؟

نقش بلاک‌چین در متاورس فعلی و آینده آن انکارناپذیر است. بسیاری از متاورس‌های امروزی از این تکنولوژی به عنوان زیرساخت خود استفاده می‌کنند.

بلاک‌چین در تعریف ساده یک دفتر کل توزیعی است. این تکنولوژی که در سال ۱۹۹۱ متولد شده است، بستری برای ثبت اطلاعات به صورت نامتمرکز است که نسخه‌ای از داده‌های ثبت شده در اختیار هرکدام از طرفین حاضر قرار می‌دهد. از آنجایی که هرکدام از طرفین نسخه‌ای از اطلاعات را در اختیار دارد، تغییر و یا حذف داده‌ها تنها با موافقت تمام یا اکثریت طرفین امکان‌پذیر

پشتیبان آنلاین