دسته بندی خبر

تتر (Tether) چیست و چه فرقی با دلار دارد؟

تتر چیست؟#تاج کوین#tajcoin.orgلوگوی تترتتر یا USDT ارز دیجیتالی است که پشتوانه‌اش دلار آمریکاست؛ بنا...
avatar
نویسنده
تاج کوین
post

تتر (Tether) چیست و چه فرقی با دلار دارد؟

تتر چیست؟

#تاج کوین 

#tajcoin.org

لوگوی تتر

لوگوی تتر

تتر یا USDT ارز دیجیتالی است که پشتوانه‌اش دلار آمریکاست؛ بنابراین، قیمت هر واحد USDT تقریباً همواره برابر با یک دلار ایالات متحده آمریکاست.

در‌حقیقت، تتر نوعی ارز دیجیتال باثبات (Stablecoin) است. قیمت استیبل‌کوین‌ها به ارزش دارایی‌های پشتوانه‌شان وابسته است و با آن‌ها افزایش یا کاهش می‌یابد.

به‌جز تتر، تعداد زیادی ارز دیجیتال باثبات دیگر با پشتوانه دلاری در بازار عرضه شده است؛ اما در‌حال‌حاضر USDT بزرگ‌ترین بازار را دارد. در زمان نگارش این مطلب، طبق داده‌های کوین مارکت کپ تتر با بیش از ۶۶ میلیارد دلار ارزش بازار، پس از بیت کوین و اتریوم، با قدرت بر جایگاه سوم بازار ارزهای دیجیتال تکیه زده است.

کاربرد تتر چیست؟

تتر دو کاربرد اصلی دارد:

  • درامان‌ماندن از نوسان‌های شدید بازار ارزهای دیجیتال
  • انتقال آسان پول به صرافی‌ها و کیف پول‌ها به‌صورت دلاری

فرض کنید یک بیت کوین را با قیمت ۸,۰۰۰ دلار خریده‌اید. کمی بعد قیمت به ۱۰,۰۰۰ دلار می‌رسد. در این صورت، خیلی سریع و آسان بیت کوین‌های خود را به تتر تبدیل و ۱۰,۰۰۰ واحد USDT ذخیره می‌کنید.

سپس، قیمت بیت کوین سقوط می‌کند و به ۶,۰۰۰ دلار می‌رسد؛ اما ارزش سرمایه شما همچنان ۱۰,۰۰۰ دلار است و با آن می‌توانید در قیمت‌های پایین بیت کوین بیشتری بخرید.

علاوه‌بر‌این‌، این ارز دیجیتال را به‌راحتی می‌توانید در کیف پول‌های دیجیتالی روی موبایل یا کامپیوتر خود یا کیف پول‌های موجود در صرافی‌ها ذخیره کنید. ارسال و دریافت USDT به‌ سادگی و سرعت ارسال ایمیل است. همین ویژگی‌ها باعث شده است تا این ارز دیجیتال برای معامله‌گران بسیار محبوب باشد.

اکنون این ارز دیجیتال روی بلاک چین‌هایی از‌جمله بیت کوین، اتریوم، ترون، سولانا، پالیگان، اولنچ، الگورند و چندین‌و‌چند بلاک چین دیگر منتقل می‌شود. این نشان می‌دهد که دسترسی به تتر بسیار آسان است و می‌توان آن را روی انواع کیف پول‌ها مثل کیف پول‌های اتریوم، ترون، سولانا و اولنچ ذخیره کرد.

چه شرکتی پشت تتر است؟

شرکت آیفینکس (iFinex) مالک تشکیلات تتر و گرداننده صرافی ارز دیجیتال بیتفینکس (Bitfinex) است. در‌حقیقت، واحدهای جدید USDT ابتدا در صرافی بیتفینکس عرضه می‌شوند و به‌گردش درمی‌آیند.

این ارز دیجیتال ابتدا در سال ۲۰۱۴ با نام «Realcoin» عرضه شد و پس از مدت کوتاهی نامش تغییر کرد. در سال ۲۰۱۹، این شرکت ارز دیجیتال باثبات دیگری به نام «تترگُلد» (Tether Gold) عرضه کرد که پشتوانه طلا دارد.

تتر چگونه کار می‌کند و دلیل قیمت ثابت تتر چیست؟

طبق قاعده، به‌ازای هر واحد USDT که تولید می‌شود، یک دلار آمریکا در ذخایر بانکی نگه‌داری شده است که به‌عنوان پشتوانه این ارز دیجیتال عمل می‌کند.

یعنی اگر ۴,۰۰۰,۰۰۰ واحد USDT به بازار عرضه شده باشد، باید ۴,۰۰۰,۰۰۰ دلار در خزانه بانک نگه‌داری شود تا قیمت همواره برابر یک دلار بماند.

ناگفته نماند در بین جامعه ارزهای دیجیتال بر سر این موضوع شک‌وتردید وجود دارد و برخی این ارز دیجیتال را به نداشتن پشتوانه کافی متهم می‌کنند.

شرکت آیفینکس واحدهای جدید USDT را بر‌حسب تقاضا و در دوره‌های زمانی مختلف تولید و به صرافی بیتفینکس وارد می‌کند و سپس از آن‌جا معامله‌گرها و بازارسازها آن‌ها را به صرافی‌های دیگر و کیف پول‌ها می‌برند و این گونه تتر به‌گردش می‌افتد.

 

تفاوت قیمت دلار کاغذی و تتر در ایران

به چند دلیل، گاهی در ایران قیمت تتر با قیمت دلار کمی اختلاف پیدا می‌کند:

نوسان‌های بازار ارزهای دیجیتال و گپ قیمتی

ازآن‌جاکه دلار کاغذی و تتر در بسترها و بازارهای جداگانه معامله می‌شوند، زمانی‌که نوسان‌ها در بازار ارزهای دیجیتال زیاد می‌شود، افزایش تقاضا می‌تواند موجب تغییرات قیمت درمقایسه‌با دلار آزاد شود.

به‌عنوان مثال، وقتی در صرافی‌ها قیمت بیت کوین ناگهان ریزش می‌کند، ممکن است با فروش بیشتر بیت کوین و تبدیل آن به USDT، برای آن تقاضا بیشتر شود و قیمتش درمقایسه‌با دلار آزاد افزایش پیدا کند. چنین حالتی باعث ایجاد فاصله یا گپ بین این ارز دیجیتال و دلار کاغذی می‌شود که البته پس از مدتی از بین می‌رود.

نوسان‌های شدید ریال و گپ قیمتی

در بازه‌هایی هم که ارزش ریال نوسان‌های شدیدی را تجربه می‌کند، مشابه اتفاقی که پیش‌تر گفتیم، رخ می‌دهد؛ یعنی قیمت یکی از ارزها ابتدا افزایش پیدا می‌کند و گپ قیمت ایجاد می‌شود تا زمانی‌که دوباره هر دو بازار به تعادل برسند.

کارمزدها و سیاست‌های صرافی‌ها

صرافی‌های کوچک که حجم معاملات کمتری دارند، ممکن است با‌توجه‌به سیاست‌های خود و برای جبران نقدینگی، آن را با قیمت بیشتری عرضه کنند.

همچنین، در صرافی‌هایی که خودِ صرافی طرف حساب است و واسطه نیست، صرافی ممکن است برای جبران زیان‌ها یا سود بیشتر، این ارز دیجیتال را گران‌تر بفروشد.

در ایران معمولاً (و نه همیشه) قیمت USDT بیشتر از قیمت دلار کاغذی است. برای مثال، اگر قیمت دلار در بازار آزاد ۴۴,۸۰۰ تومان باشد، در صرافی‌های آنلاین هر واحد USDT با ۴۵,۰۰۰ تومان معامله می‌شود.

پشتیبان آنلاین