دسته بندی خبر

اتریوم چیست؟

اتریوم چیست؟#تاچ کوین#tajcoin.orgاتریومیک سیستم آزاد و عمومی بر پایه‌ی فناوری بلاکچین است که دارای م...
avatar
نویسنده
تاج کوین
post

اتریوم چیست؟

 

اتریوم چیست؟

#تاچ کوین

#tajcoin.org

 

اتریوم

 یک سیستم آزاد و عمومی بر پایه‌ی فناوری بلاکچین است که دارای مرورگر،‌ زبان برنامه‌نویسی و سیستم پرداخت مخصوص به خود است. این ارز هیچ کنترل کننده‌ی واحد و مرکزی ندارد و هزاران سیستم کامپیوتری به صورت داوطلبانه آن ‌را کنترل می‌کنند

 

اتریوم (Ethereum) چیست و چرا به وجود آمد؟

 

پاسخ به سوال اتریوم چیست؛ در یک کلام باید گفت این ارز یک شبکه‌ی مبتنی بر بلاکچین است. از آن‌رو که بلاکچین را این روزها همه با نام بیت‌ کوین می‌شناسند؛ این تصور ایجاد شده است که این توکن هم یک ارز دیجیتال است. اما این گونه نیست؛ اتریوم یک پلتفرم برای اجرای برنامه‌های غیر متمرکز و قراردادهای هوشمند بدون دخالت واسطه‌ها است. در واقع بیت‌ کوین در تلاش برای حذف واسطه‌های مالی بوده است؛ اما بلاکچین آن هدف خود را در غیرمتمرکز کردن همه‌چیز و حذف نظارت‌های سلیقه‌ای در دنیای وب قرار داده ‌است. اگر شما هم قصد خرید Ethereum و سرمایه‌گذاری روی این رمزارز را دارید بهتر است در ادامه با ما همراه باشید زیرا در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد. 

ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

همان‌طور که گفتیم، eth یک سیستم آزاد و عمومی بر پایه‌ی فناوری بلاکچین است که دارای مرورگر،‌ زبان برنامه‌نویسی و سیستم پرداخت مخصوص به خود است. این ارز هیچ کنترل کننده‌ی واحد و مرکزی ندارد و هزاران سیستم کامپیوتری به صورت داوطلبانه در گوشه و کنار دنیا آن ‌را کنترل می‌کنند. این کاربران نود یا گره نام دارند و امنیت شبکه نیز به عهده‌ی آن‌ها است.

در این ارز خبری از ثبت داده‌ها بر روی یک سرور مرکزی و به صورت محرمانه نیست. تمامی اطلاعات موجود در شبکه به طور کامل میان نود‌ها توزیع شده است و هر گره یک کپی از تمامی داده‌های بلاکچین در اختیار دارد.

به طور کلی، در پاسخ به این سوال که ارز Ethereum چیست می‌توان گفت شبکه به طور کامل خود مختار است و هیچ شخص، سازمان یا نهادی مدیریت و کنترل آن‌را بر عهده ندارد. نحوه خرید ETH نیز پیچیدگی خاص ندارد و شما با افتتاح حساب در یک صرافی امن می‌توانید این ارز را معامله کنید.

 

اتریوم و سیستم‌های جهانی

به طور خلاصه، این ارز می‌خواهد یک کامپیوتر جهانی بشود تا بتواند مدل «مشتری-سرور» فعلی را غیر متمرکز و مردمی‌تر کند. با وجود این ارز، سرورها و کلودها توسط هزاران کاربر به اصطلاح گره‌هایی (node) که از داوطلبان از سراسر جهان تشکیل شده است، جابجا می‌شوند. این همان معنای یک کامپیوتر جهانی است. چشم انداز این است که بتواند چنین عملکردی را برای هر مردمی در هر جای جهان فراهم کند.

اگر یک  گشت و گذار ساده در فروشگاه‌های فروش برنامه (application) داشته باشیم، می‌توانیم تنوعی از مربع‌های رنگی ببینیم که همه چیز از بانکداری تا برنامه‌های تناسب اندام و برنامه‌های پیام‌رسان را اراه می‌دهند.

این برنامه‌ها به خود شرکت یا به یک طرف سومی نیاز دارند تا اطلاعات کارت بانکی و دیگر اطلاعات شخصی را در خود ذخیره کنند. انتخاب برنامه توسط ما نیز به وسیله‌ی شخص ثالثی اداره و کنترل می‌شود؛ دقیقا همان‌طور که اپل و گوگل مسئولیت برنامه‌های خاصی که ما بتوانیم دانلود کنیم را برعهده دارند و از آنها محافظت می‌کنند.

اگر تمام مسائلی که در مورد این ارز گفته شد محقق شود، کنترل اطلاعات را در این نوع خدمات به خود دارنده اطلاعات و حق و حقوق را به خود نویسنده باز می‌گرداند.

در این توکن هدف این است که دیگر یک نهاد مستقل کنترلی، روی نوشته‌های ما وجود نداشته باشد و دیگر کسی هم نتواند برنامه‌ای را از طرف خود به ناگاه قطع کند و نوشته‌های ما را بردارد!  تنها و فقط خود کاربر می‌تواند اطلاعات را تغییر دهد.

به معنای دیگر، هر بار که ویرایشی انجام دهیم و ذخیره‌اش کنیم یا نوشته‌هایمان را پاک و یا اضافه کنیم، همان گره‌های موجود در شبکه این تغییرات را ثبت خواهند کرد.

 

اتریوم از کجا آمده است؟

 

خالق اتریوم
tajcoin.org

تاریخچه اتریوم با ویتالیک بوترین گره خورده است. در سال ۲۰۱۳ ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) وایت پیپر اتریوم، را برای دوستان خود ارسال کرد تا آن‌ها نظرات و انتقادات خود را در رابطه با نظریه‌ی او بیان کنند؛ اما پاسخی دریافت نکرد. او در سال ۲۰۱۴ نظریه‌ی خود را عمومی کرد و در سال ۲۰۱۵ بلاکچین آن را راه‌اندازی کرد.

میهای الیسی (Mihai Alisie)،آنتونی دی لوریو (Anthony Di Iorio) و چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) در کنار ویتالیک بوترین و جوزف لوبین، بنیان‌گذاران این شبکه بودند. بوترین سعی کرد بلاکچین بیت‌ کوین را ارتقا دهد و در بلاکچین خود قرارداد هوشمند بدون واسطه و برنامه‌ها غیر متمرکز را پیاده کند. پس از مدتی نیز از رمزارز بومی «اتر» رونمایی کرد.

ویتالیک در یک از مصاحبه‌های خود گفت که قصد دارد با حفظ Ethereum به عنوان پلتفرم مرتبط با بلاکچین، بر مسائل فنی آن تمرکز داشته باشد و با بهبود امنیت آن آینده‌ای جدید برای آن بسازد.

 

آشنایی با ویژگی‌های Ethereum

 

اتریوم و ویژگی‌های خاصش
tajcoin.org

ه دلیل عدم حضور شخص ثالث برای مدیریت و نظارت بر روی آن،‌ داده‌های شبکه‌ تحت هیچ شرایطی قابل تغییر و حذف نیستند. کوچک‌ترین تغییر در این پلتفرم باید به تایید همه‌ی اعضای ‌آن برسد.

توزیع اطلاعات میان تمام کاربران یا همان گره‌ها و عمومی بودن داده‌ها، امکان هر گونه سانسور و تقلب را در این سیستم از بین می‌برد. به دلیل نبود سرور و نهاد مرکزی اطلاعات افراد بر روی سیستم شخصی خودشان ذخیره شده می‌شود. این عدم تجمیع داده‌ها احتمال هک شدن و سرقت اطلاعات را بسیار پایین می‌آورد. برای هک کردن شبکه‌ی آن باید به کامپیوتر نیمی از نودها دسترسی داشت که هزینه‌ی این فرایند برای هکرها بسیار بالاست و عملاً غیر‌ممکن است.

استفاده از سیستم رمزنگاری نیز سبب افزایش میزان امنیت شبکه شده و امکان جعل و تقلب را در این بستر از بین برده است. این ارز غیرقابل توقف است، همیشه فعال می‌ماند و این همواره آنلاین بودن نیز از ویژگی‌های مهم این شبکه است.

 

مقایسه BTC و ETH

تفاوت بیت کوین و اتریوم
tajcoin.org

بسیاری از افراد تصور می‌کنند این توکن هم مانند بیت کوین یک ارز دیجیتال است. این دو شباهت‌هایی با هم دارند اما هدف و کاربرد‌شان متفاوت است. در ادامه به بررسی تفاوت بیت کوین و اتریوم و شباهت‌های آنها می‌پردازی.

شباهت‌‌ها:

  • هر دوی این سیستم‌ها بر پایه‌ی فناوری بلاکچین و به‌صورت غیر متمرکز فعالیت می‌کنند.
  • هر دو از سیستم پرداخت همتا به همتا (P2P) برای انتقال ارز و داده استفاده می‌کنند.
  • هر دو کوین یک شبکه‌ی عمومی هستند که کاربران بدون نیاز به اخذ مجوز می‌توانند در بستر آن‌‌ها فعالیت داشته باشند.
  • رمز‌ارزها در هر دو پلتفرم بر اساس فرایند ماینینگ یا استخراج به دست می‌‌آیند.
  • هر کدام بلاکچین اختصاصی خود را دارند.
  • تراکنش‌‌ها، معاملات و قراردادها در بستر هر دو بلاکچین بدون واسطه و هزینه‌های واسطه‌گری انجام می‌شوند.
  • به واسطه‌ی رمزنگاری در هر دو شبکه امنیت بسیار بالاست.
  • تراکنش‌ها در هر دو شبکه بدون توقف و برگشت ناپذیرند.

تفاوت‌‌ها:

  • بلاکچین اتریوم فقط یک سیستم ردیابی مالکیت رمزارز بیت کوین و یک سیستم پرداخت بی‌واسطه‌ی جهانی است.
  • Ethereum یک پلتفرم برای اجرای هزاران برنامه‌ و قرارداد غیر متمرکز است.
  • رمزارزی که برای تراکنش‌ها در بستر Ethereum استفاده می‌شود؛ اتر نام دارد.
  • ایجاد بلاک در اتریوم هر ۱۴ ثانیه یک‌بار است؛ این فرایند در بلاکچین بیت کوین هر ۱۰ دقیقه یک‌بار صورت می‌گیرد.
  • در شبکه‌ی بیت‌کوین هر ثانیه ۷ تراکنش انجام می‌شود؛ این در حالی است که در بستر Ethereum در هر ثانیه ۱۶ تراکنش ثبت می‌شود.
  • به دلیل ابتدایی بودن اسکریپت‌ها، امکان انجام قرارداد هوشمند در شبکه‌ی بیت‌ کوین وجود ندارد (این امکان در اتریوم وجود دارد).
  • ارزش سکه‌های بیت ‌کوین و اترهای Ethereum با ‌هم تفاوت دارد.
  • بیت‌ کوین با تعداد مشخص ۲۱ میلیون عرضه می‌شود؛ در حالی که رمزارز اتر محدودیت عرضه ندارد.

 

پشتیبان آنلاین